Wat kinderen en ouders zeggen

S. 9j: “Voordat ik in begeleiding was bij Griet had ik het moeilijk met stop zeggen en werd ik veel gepest. Ik voelde mij daardoor heel dikwijls alleen.”

Volgens haar mama was ze thuis dan boos en gemeen. Ze moest thuis ontladen maar kreeg dan op haar donder. Ze kreeg thuis nog eens opmerkingen over haar gedrag, maar de echte, onderliggende oorzaak van de woedeuitbarstingen thuis konden niet zo goed worden opgelost.

S. 9j: “Door naar Griet te gaan, heb ik geleerd om meer neen te zeggen tegen anderen. Ik durf nu meer mijn grenzen aan te geven.”

Mama: “Ze zegt nu soms neen tegen mij als ik haar teveel plaag. Dit durfde ze vroeger nooit te doen!”

S. 9j.: “En wanneer er ruzie op school is, zeg ik nu heel duidelijk dat ik dit niet leuk vind. Ik ga dan soms weg en speel met andere kinderen. Dit deed ik vroeger nooit!”

Mama: “Het grote verschil is dat ze nu de dingen komt vertellen. Ze zegt veel sneller dan vroeger wanneer het fout loopt op school. Daar is ze enorm in gegroeid.”

Mama: “Wij zij bij Griet terecht gekomen omdat de zorgjuf ons vertelde dat er iets moest gebeuren. Dan ben ik op zoek gegaan op het internet, zo ben ik op de website van Griet terecht gekomen. En dat sprak mij direct aan. Ik was op zoek naar een begeleiding dicht bij huis, niet in een therapeutische setting. Iemand die kinderen verder helpt en aan hen meegeeft dat er niks mis is met hen, maar dat ze het soms moeilijk kunnen hebben.”

Mama: “Griet houdt altijd eerst een gratis intake gesprek om na te gaan of er een klik is en hoe de begeleiding eruit zal zien. We hebben dan samen besloten voor een individuele begeleiding. Dit was een goede keuze.”

Mama: “Doordat Griet leerkracht en zorgleerkracht is geweest, weet ze goed hoe het er aan toe kan, gaan in de lagere school. Hoe de dynamiek tussen kinderen kan, lopen. Griet heeft een no nonsense aanpak en zegt wat er te zeggen valt. Ze werkt op maat. Ze kijkt wat de kinderen nodig hebben en gaat daarmee aan de slag.”

S. 9j: “Ik vind haar manier van werken heel leuk. Tijdens de begeleiding zochten we samen naar antwoorden op mijn vragen en daarna verwerkten we die in een schilderij, tekening, knutselwerk…”

Mama: “Ik kan Griet zeker aanraden. Heb haar naam reeds doorgegeven aan de school van mijn kinderen. Want bij Griet kunnen (zeker gesloten) kinderen ventileren. De kinderen krijgen handvaten om terug verder te kunnen.”

***

Z. (11 jaar) " Ik vond het kamp Weerbaarheid  # Kunst(ig) super leuk. De eerste dag vond ik het wel wat spannend, maar daarna niet meer. Ik vond het makkelijk om met Griet over dingen te praten. Griet heeft leuke knutselopdrachten verzonnen. Ik kan nu makkelijker trots zijn op mezelf. Na dit kampje ga ik makkelijker nee durven zeggen en mijn grenzen aangeven. Ik weet nu ook beter hoe ik vriendinnen kan maken. Je moet zeker naar dit kamp komen!"

***

F. (11 jaar) "Doordat ik naar jou kom, durf ik nu al meer nee zeggen tegen mijn vriendinnen."

***

"J. (6) is al zeker enthousiast over de momentjes bij jou. Er zal allicht wel iets van blijven hangen en we merken thuis dat hij makkelijker kan vertellen wat hij denkt of voelt."

***

Dag Griet, ik heb tot nu toe nog nooit echt gereageerd op jouw “inspiratiemails” ! Maar toch wil ik jou hiervoor bedanken. Het zijn leerrijke zaken en heel concreet ! Met vriendelijke groeten J.

***

Wanneer ik heel boos ben, roep en scheld ik tegen iedereen. Niemand vindt dit leuk, ook ik niet. Toen Griet met mij ging wandelen, werd ik terug rustig en kon ik nadien terug verder.” S. 9 jaar

***

“Als ik een fout maakte op school, lachten de andere kinderen me uit. Ik durfde aan niks nieuws te beginnen. Griet heeft mij geleerd dat fouten maken niet erg is. Dat iedereen wel eens fouten maakt. Dat we leren door fouten te maken.” M.11 jaar

***

“Deze week zei een de kind dat ik in begeleiding heb, dat de babbels niet meer elke week nodig zijn omdat ze het terug ziet zitten en oplossingen ziet om verder te kunnen. Dat maakt mij zo blij en daar doe ik het voor.” Griet

***

“Een meisje van 7 met faalangst kwam bij mij terecht. Ze vertelde dat ze niks kon. Wanneer we het gesprek tekenden, werd het haar plots duidelijk dat ze veel meer kon dan dat ze zelf dacht. Er kwam een rust over haar. Ze zag het zitten om haar werkpunt aan te pakken.”

***

“Toen mijn ouders aan het scheiden waren, was ik heel verdrietig. Ik heb bij Griet mijn verhaal kunnen doen. We hebben samen een troostkoffer gemaakt. Daarin stop ik al mijn mooie, leuke herinneringen in. Deze neem ik mee als ik moet wisselen van huis.”

***

Ouders kwamen bij mij terecht met de vraag of ik hen kon helpen met hun zoon. Hun zoon komt altijd letterlijk veel te dichtbij, hij voelt dit niet aan. De andere gezinsleden kunnen dit niet verdragen. Na een aantal sessies geven de ouders aan dat hun zoon het veel beter doet en dat hij wat hij geleerd heeft toepast. Hij weet nu beter dat je niet bij iedereen even dicht mag komen, dat sommige mensen dit niet leuk vinden.