‘Stop, hou op!’ werkt vaak niet.

Foto van open hand voor het gezicht en tekst: 'Stop, hou op!' werkt vaak niet.

Roept jouw kind ook regelmatig ‘Stooop, hou op!!!’ en merk je dat de situatie niet verandert. Integendeel soms werkt dit zinnetje als een rode lap op een stier. Het is precies het startschot bij de ander om een tandje bij te steken. Gevolg een gefrustreerd kind dat gillend door je huis ‘Stop, hou op!’ roept en een ander die het hilarisch vindt en lekker verder doet. Complete chaos troef! Doel helemaal niet bereikt.

Herkenbaar? Word jij daar ook hoorntjes dol van? Wil jij ook dat jouw kind een andere manier vindt om zijn grens aan te geven?

Op school heeft je kind misschien geleerd ‘Stop, hou op!’ te zeggen wanneer de ander iets vervelend doet. Maar heel dikwijls is dit onvoldoende. Want de ander luistert soms niet en dan gaat het vervelend gedrag gewoon verder.

Opkomen voor jezelf is niet altijd makkelijk, maar wel belangrijk. Wanneer hij zijn grenzen wilt aangeven, moet hij zelf weten wat hij niet leuk vindt. En dan moet hij dit ook nog durven te zeggen tegen de ander. Om dit te kunnen moet je kind stevig in zijn schoenen staan.

  • ‘Stop, hou op!’ zeggen is niet voldoende, de manier waarop je het zegt is heel belangrijk.

Wanneer je kind wilt dat iemand ophoudt met vervelend te doen. Is de manier waarop hij iets zegt belangrijk. Het is belangrijk dat je kind een stevige houding aanneemt, overtuigend kijkt en duidelijk vertelt wat hij vervelend vindt. Wanneer je kind dit doet ondersteunt hij zijn boodschap ook met zijn lichaamstaal. Dit zorgt ervoor dat zijn boodschap beter, duidelijker overkomt bij de andere kinderen.

Een hulpmiddeltje om je kind stevig te laten staan is: Zet je voeten iets uit elkaar en laat je kind een boom visualiseren. De boom zit met zijn stevig wortels in de grond verankert. Je kind zijn voeten stellen de wortels van de boom voor. De boom staat stevig, maar kan ook nog meebewegen, net zoals je kind.

Overtuigend kijken: Wanneer je kind zijn boodschap duidelijk wilt overbrengen, is het belangrijk dat hij zijn emoties daar ook op afstemt. Wanneer hij al lachend, op een verlegen of brullende manier je boodschap vertelt, zal de andere niet door hebben wat de bedoeling is. Hij zal niet doorhebben dat je kind het niet meer leuk vindt. Misschien gaan ze hem uitlachen, niet serieus nemen of gaat de ruzie escaleren. Het is dus belangrijk dat je kind leert op een kordate, rustige manier te reageren.

  • ‘Stop, hou op!’ is dikwijls niet concreet genoeg. Het andere kind snapt niet wat jij vervelend doet.

Voor ons lijkt deze zin heel duidelijk. Hoe komt het dan dat kinderen daar niet op reageren? Voor onze kinderen is deze zin helemaal niet duidelijk. Wanneer jouw kind in de zandbak een zandkasteel aan het maken is en er komt per ongeluk zand op een ander kind te recht, is de kan heel groot dat dit kind ‘Stop, hou op!’ zal brullen. Maar voor jouw kind zal het niet meteen duidelijk zijn waarmee hij moet stoppen. Er gaan honderd en één vragen door zijn hoofd. Moet ik stoppen met scheppen? Mag ik geen zandkasteel bouwen? Mag ik geen zand verplaatsen?… Kortom jouw kind weet niet wat de andere bedoelt en doet dus lekker verder.

Het is dus heel belangrijk dat het zinnetje ‘Stop, hou op!’ concreter wordt. Op die manier wordt het duidelijk waarmee je kind moet stoppen. Bijvoorbeeld: ‘Stop, met zand over me te gooien, ik vind dit niet leuk.’ Is een heel duidelijke boodschap. Merk je dat je kind dit niet zo goed kan dan kan je dit zeker oefenen. Ga aan de slag met de ik-boodschap. Door een ik-boodschap te gebruiken laat je kind duidelijk merken wat er in hem omgaat zowel positief als negatief. Een ik-boodschap bestaat uit het gedrag van de andere, zijn eigen gevoelens en de gevolgen.

Wanneer je kind een ik-boodschap gebruikt blijft hij dicht bij zichzelf. Hij vertelt wat hij ervan vindt, het is zijn mening. Dit komt minder aanvallend over omdat hij niemand beschuldigt.

  • ‘Stop, hou op!’ wordt heel snel gebruikt. Soms te pas en te onpas waardoor het niet meer effectief is. Niemand luistert er nog naar.

Doordat kinderen heel snel naar dit zinnetje grijpen, is het effect er snel van af en luistert er niemand nog naar. Dit zinnetje is in eerste instantie in het leven groepen om kleuters een taal te geven. Op die manier kunnen zijn vrij eenvoudig aangeven wanneer ze iets niet leuk vinden. Het is een simpel zinnetje dat ze makkelijk kunnen onthouden. Maar ook bij kleuters is het belangrijk om hen te leren, uiten wat ze nu precies niet leuk vinden.

Hoe gaat jouw kind om met vervelend gedrag? Laat het gerust weten. Ik ben heel benieuwd.

Merk je dat je kind het moeilijk vindt om zijn grenzen duidelijk aan te geven? Of dat hij dat hij geen andere manier ziet dan ‘Stop, hou op!’ te krijsen? Aarzel dan niet om contact op te nemen voor een gratis verkennend gesprek.