Hoogintelligent of hoogbegaafd?

Zijn de oefeningen op school voor je kind 'piece of cake'? Leert je kind veel sneller dan anderen? Verveelt je kind zich stierlijk op school? Het zou wel eens kunnen dat je een hoogintelligent of hoogbegaafd kind hebt. Maar wat is nu het verschil.

Samenleven met een hoogbegaafd kind

Misschien heb je er ook eentje rondlopen. Eéntje die van kleins af aan de oren van je kop vraagt. Waarom …? Waarom…? En jij maar antwoorden zoeken op hun vragen. Want ze zijn niet tevreden met een ‘simpel’ antwoord, het moet kloppen en onderbouwd zijn. Ze stellen ook vragen waar zelfs jij geen antwoord op weet. Want hun leerhonger is niet te stillen. Ze willen alles weten en kunnen op hun eigen manier.

En wat doe je met de 'goede' raad die je krijgt van mensen rondom u? Je moet ze niet leren lezen, deze rekenoefeningen zijn veel te moeilijk voor jouw kind...

Je begint te twijfelen aan de aanpak die hebt. ‘Stoef’ ik niet teveel over mijn kind? Is hij/ zij echt zo slim of heb ik het hem allemaal geleerd?… Maar uit ervaring weet je dat je hun leerproces niet kunt stop zetten. Dat jouw kind nu eenmaal veel sneller leert dan andere kinderen. En de dingen die hij nodig heeft niet aanbieden, geen optie is. Dus geen enkel probleem als je kind puzzels maakt van meer dan 200 stuks op 3 jarige leeftijd, als je kind reeds leest in de kleuterklas, als je kind alle dino’s kent bij naam en toenaam…

Soms denk je het zal wel minderen als hij groter wordt, wel ik kan je verzekeren het wordt niet minder, maar anders. De meeste waarom-vragen leren ze zelf op te lossen, maar blijven deze stellen.

Mijn zoon van 15 is nu bezig met grote levensvragen, waar wij volwassenen al dan niet mee bezig zijn. Laatst vroeg hij mij: ‘Mama ben jij nooit zen?’ ‘Ja’, zei ik. ‘Ik ook’, zei hij, wanneer ik nadenk over het leven.

Dan valt je mond wel even open. Waar komt dat vandaan? Wat houdt hem allemaal bezig? Wel het volgende: Wat wil ik worden? Hoe zal de wereld er binnen 20 jaar uitzien? Hoe zal de relatie tussen mij en mijn vrouw zijn? Zal ik later een vrouw hebben? Worden we niet beter allemaal vegetariër? … Zalig toch!!

Kortom het is een plezier om je hoogbegaafde kind te zien veranderen in een vrolijke, grappige puber.

Hoeveel kinderen zijn hoogbegaafd?

Stel dat we 100 kinderen samen zetten. Hoeveel kinderen zijn dan hoogbegaafd, wat denk jij? 70?, 50?, 30?… neen. 10 dan? Neen nog minder. Er zijn maar 2 à 3 van de 100 kinderen hoogbegaafd.

Hoe weet je wanneer je hoogintelligent bent?

Je bent hoogintelligent als je een IQ van 130 punten of hoger hebt. De meeste mensen hebben een IQ tussen de 90 en 110. Een hoog IQ ontstaat doordat er meer verbindingen tussen de verschillende hersencellen zijn en dat de informatie sneller van de ene hersencel naar de andere hersencel doorgegeven wordt. Je kan het vergelijken met een snelle computer.

Wanneer ben je dan hoogbegaafd?

Hoogbegaafdheid bestaat uit 3 onderdelen: een IQ > 130 én motivatie én creatief denken (model van Renzulli)

 

schema hoogbegaafdheid

Motivatie = dat je graag iets wilt doen, onderzoeken of bestuderen

Creativiteit betekent dat je een originele, aparte aanpak hebt om dingen aan te pakken.

Wat is het verschil tussen hoogintelligent en hoogbegaafd?

Als je hoogbegaafd bent, ben je ook hoogintelligent. Maar als je hoogintelligent bent ben je niet automatisch hoogbegaafd. Hoogbegaafdheid is meer dan intelligentie alleen, het is de aanleg om tot uitzonderlijke prestaties te komen. Naast de hoge intelligentie spelen ook persoonlijkheidsfactoren mee zoals creativiteit en doorzettingsvermogen. Een hoogbegaafd kind wil ontdekken wat nog niet bekend is. Een hoogintelligent kind snapt de aangeboden leerstof eerder dan anderen, maar blijft rechtlijnig denken

Hoe voelt het om hoogbegaafd te zijn?

  • Als je op school de lesstof krijgt die bij je past...

  • Als je ouders snappen wat je nodig hebt om je goed te kunnen ontwikkelen...

  • Als je voldoende goede vrienden in je klas en je omgeving hebt…

… dan is er niks aan de hand en dan kan je jezelf zijn en vrolijk door het leven stappen.

Maar soms gaat het mis. Wanneer je niet begrepen voelt, je merkt dat anderen niet luisteren naar je verhaal, je geen lesstof krijgt die bij je past…

Dan kunnen hoogbegaafden gaan denken dat ze iets verkeerd doen. Deze denkfout kan leiden tot onderpresteren.

Onderpresteren = dingen niet doen die je wel kunt.

Onderpresteren doe je: door je teveel aanpassen aan de groep, door gedemotiveerd te zijn, door perfectionisme/ faalangst, door je ongelukkig te voelen.

Hoogbegaafden op school: versnellen en verrijken?

Als je leerkracht eenmaal weet dat je de lesstof die in de klas behandeld wordt al kent, dan moet er natuurlijk iets gaan gebeuren.

Dat ‘iets’ kan zijn versnellen of verrijken. Of liever nog: allebei

Versnellen = sneller door de verplichte leerstof heengaan. Versnellen is niet: overslaan van leerstof die je nog niet kent. Jij versnelt niet. De werkjes op school moeten versnellen!

Verrijken = boeiende dingen leren die niet in de ‘gewone’ lesboeken staan. Verrijken is niet: meer van hetzelfde doen. Verrijken betekent meestal dat je uit andere boeken mag werken. Boeken die ervoor zorgen dat je gedachten er ‘rijker’ van worden.

Op sommige scholen komen alle hoogbegaafde kinderen samen in een klas (kangoeroeklas of verrijkingsklas) om samen een verrijkingsproject uit te werken.

Bij wie kan ik terecht met mijn vragen rond hoogbegaafdheid?

Heb je als ouder nog vragen rond dit onderwerp? Heb je een hoogbegaafd kind thuis rondlopen? Loopt het met je hoogbegaafd kind niet goed op school? Dan kan je beroep doen op mij. Ik geef aan jullie, ouders, ‘tips en tricks’ of ga aan de slag met jouw kind. Stuur een mailtje naar kindercoach@langedock.be of bellen naar Griet (0493 815 879). Meer info kan je vinden op de website: www.kindercoach.langedock.be

bronnen

literatuur:

Wendy Lammers van Toorenburg: ‘Hoogbegaafd, nou én?’

Tessa Kieboom: Hoogbegaafd

website: www.deleukstekinderen.nl