Grenzen afbakenen, hoe doe je dat?

stopbord en tekst: Waar ligt jouw grens?

Heeft jouw kind ook veel moeite om zijn grenzen aan te geven? Die dochters van mij wel. Zij hebben de neiging om iedereen tevreden te willen stellen. Tijdens een groepswerk nemen veel op zich en dan gefrustreerd zijn over het feit dat ze teveel moeten doen, dat de andere niks doen, dat er geprofiteerd wordt… Maar aangeven dat er over hun grenzen gegaan wordt, ho maar dat is een brug te ver. Dit durven ze niet te doen. Stel je maar eens voor dat ze de anderen zouden kwetsen. Stel je maar eens voor dat je de naam krijgt van ‘moeilijke’. Stel je maar eens voor dat de anderen niet meer met je samen willen werken…

Ja, grenzen afbakenen, makkelijker gezegd dan gedaan. Zeggen tot hier en niet verder, is geen evidentie. Hoe komt dat toch?

Veel kinderen vinden het enorm moeilijk om hun eigen grenzen aan. Want elk kind wilt graag gezien worden, wilt goed genoeg bevonden worden door de ander, het gevoel krijgen dat ze er bij horen. En heel dikwijls laten ze uit de angst van afwijzing over hun grenzen gaan. Maar of dat de juiste keuze is, dat durf ik te betwijfelen.

Is het beter dat jouw kind over zich laat lopen om graag gezien te worden? Is het beter dat jouw kind gebruikt wordt om alle saaie klusjes op te knappen omdat de anderen weten dat hij toch niet kan weigeren?

Neen, tuurlijk niet! Dit is een groot misverstand!!

Dus leer je kind terug controle te krijgen over de situatie. Leer hem terug te kiezen voor zichzelf.

Er zijn verschillende soorten grenzen waar men over kan gaan.

Je kind leert het eerst over de lichamelijke grenzen. Deze grens is makkelijk te bepalen voor ieder van ons. We voelen snel wanneer iets pijn doet of wanneer een aanraking niet leuk is. Daardoor kunnen we makkelijker deze grens aangeven.

Maar wat bij emotionele grenzen. Deze vragen komt elk kind wel tegen op zijn levenspad.

  • Want maak maar eens duidelijk wanneer iets je raakt?
  • Wat moet je doen als er een groepje kinderen jou pesten?
  • Wat kan je doen als iemand iets van je wilt dat jij niet wilt?
  • Hoe moet je omgaan met het negatief gedrag van een ander?

Deze grenzen zijn veel moeilijker om mee om te gaan en aan te geven. Maar ook dit moet je kind leren. Want wanneer je een duidelijke NEE laat weerklinken! Wanneer je duidelijk laat merken dat de dingen die ze doen of zeggen een brug te ver is voor jou, wordt je minder de speelbal van de anderen. Gaan ze minder van jou profiteren en jou dingen laten doen die je echt niet wilt!!

Hoe kan jij nu helpen?

  • Vooraleer je kind zijn grenzen kan aangeven, moet hij eerst weten waar ze liggen. En dat is bij elk kind anders. Zoek samen met je kind waar zijn grenzen liggen.
  • Wanneer gaan anderen over zijn grenzen? Hoe ver mogen anderen of hij zelf gaan vooraleer het niet meer leuk is?
  • Eens je kind dat duidelijk heeft, kan hij zijn grenzen herkennen en aangeven wanneer er over gegaan wordt. Jouw kind moet zijn persoonlijk grens-moment gaan herkennen. Wanneer is hij bij zijn persoonlijke grens gekomen? Wanneer gaat en ander of zijn grens?
  • Eens je kind duidelijk weet waar zijn grenzen liggen en herkent wanneer er overgegaan wordt, kan hij zijn grenzen beschermen.
  • Zoek samen met je kind naar helpende gedachten, naar zinnen die hem helpen om nee te zeggen, om de verleiding te weerstaan. Oefen met jouw kind zijn lichaamshouding en stem wanneer hij neen zegt.

Welke actie heb jij reeds ondernomen? Hebben ze hun vruchten af geworpen? Hoe komt het? Laat het gerust weten.

Heeft jouw kind moeite met het stellen van grenzen? Laat hij nog steeds over zich geen lopen? Neem dan contact op voor een verkennend gesprek.

PS: Tijdens de herfstvakantie gaat het kampje Weerbaarheid # Kunst(ig) door. Tijdens dit kampje leren we Ja zeggen tegen onszelf!! Leren we onze grenzen aangeven en bewaken. Leren we neen zeggen met ons lichaam en stem. Leren we stevig staan en geloven in ons kunnen.